Montessori at EIS

Can This Philosophy Really Help Your Child?

Montessori at Exupery International School
Autors: Marianna Hodaša
Foto: Andris Sproģis
15.09. 2025.

Nesen mūsu skolā viesojās Evelīna Sproģe — četru bērnu mamma, “Evelina’s Virtual School” dibinātāja un pieredzējusi Montesori pedagoģe. Daudzu gadu garumā strādājot ar bērniem un vecākiem, Evelīna uzsver, ka Montesori nav tikai “alternatīva mācību metode”, bet gan vesela filozofija, kas palīdz bērniem kļūt patstāvīgākiem, zinātkārākiem un pārliecinātākiem par sevi. Sarunā ar EIS Evelīna dalās, kā praksē darbojas Montesori un kāpēc vecākiem ir vērts pievērst uzmanību šai pieejai.

Daudziem ar vārdu Montesori saistās tikai specializētās skolas. Bet kā šīs sistēmas principi var būt noderīgi jebkuram vecākam un pedagogam?
— Viss sākas ar attieksmi pret bērnu. Pieaugušais nav pavēļu devējs, bet gan ceļvedis. Bērnam tiek dots laiks un telpa pašam apgūt prasmes, un mēs viņu atbalstām ar pacietību, cieņu un atzinību par viņa centieniem. Pat šķietami sīkumos — piemēram, nesteidzinot bērnu, kamēr viņš pats apģērbjas, — veidojas pārliecība un patstāvība.

Gan mājās, gan skolā galvenais ir radīt vidi, kas veicina bērna neatkarību. Klasisks piemērs — mēbeles bērna augumā. Šodien tas šķiet pašsaprotami, bet Marijas Montesori laikā tas bija īsts atklājums: bērnu pirmo reizi uztvēra kā līdzvērtīgu mācību procesa dalībnieku.
Kādi materiāli tiek izmantoti Montesori sistēmā?
— Ir piecas galvenās grupas: Praktiskā dzīve, Sensorika, Valoda, Matemātika un Kultūra (ģeogrāfija, bioloģija, zooloģija, fizika). Katrs materiāls izceļ vienu jēdzienu, ko bērns apgūst.

Paņemsim vienu no populārākajiem Montesori materiāliem — “Rozā torni”: desmit dažāda izmēra koka kubi. No malas šķiet, ka bērns vienkārši kaut ko būvē, taču patiesībā process ir daudz dziļāks. Bērns sāk izprast formas un izmērus, apgūst jēdzienu kubs (jo mēs apzināti nesakām “kubiciņš”), atklāj gradāciju no lielākā uz mazāko un paplašina savu vārdu krājumu. Ja bērns strādā ar torni uz paklājiņa, viņš vienlaikus apgūst jaunus darbības vārdus: aiznest, atnest, nolikt, uzlikt. Tādējādi viens vienīgs materiāls atver bērna prātam “durvis” gan uz ģeometriju, gan uz telpisko domāšanu, gan uz valodas bagātināšanu.
Kāpēc šie materiāli gandrīz vienmēr ir vienkrāsaini?
Lai nenovērstu bērna uzmanību. Īstie Montesori materiāli vienmēr tiek veidoti monohromi: uzmanība tiek koncentrēta uz formu un būtību, nevis spilgtumu. Zinu, ka mūsdienās bieži pārdod rotaļlietas “Montesori stilā”, taču, ignorējot šīs sistēmas principus, ražotāji patiesībā atņem tām jēgu.
Kad bērniem vislabāk iepazīt Montesori? Kā atšķiras mācību metodes dažādos vecumos?
Patiesībā dažādus Montesori elementus var pielietot jau no brīža, kad sieviete uzzina par savu grūtniecību. Kopumā — nekad nav par vēlu, lai sāktu, lai gan visbiežāk šo sistēmu saista tieši ar vecumu no 3 līdz 6 gadiem, jo Casa dei Bambini galvenā uzmanība tika pievērsta tieši šim posmam. Viena no raksturīgākajām Montesori skolas iezīmēm ir dažāda vecuma bērnu grupas, kur mazākie mācās no vecākajiem, bet vecākie uzņemas atbildību, palīdzot jaunākajiem. Vēl viena būtiska iezīme ir trīs stundu darba cikls: ja bērns ir dziļi iegrimis kādā nodarbībā, mēs nepārtraucam viņa koncentrēšanos šajā laika posmā.

Runājot par atšķirībām dažādu vecumu bērnu mācību procesā, viens no spilgtākajiem piemēriem ir tas, ka sākumskolā lielāka uzmanība tiek pievērsta stāstījuma un naratīva elementiem, savukārt pusaudžu vecumā mācības balstās uz reāliem projektiem: darbs saimniecībā, ēdiena gatavošana, dažādu uzdevumu kopīga risināšana. Kopumā — mācīšanās caur praktisku pieredzi.
Montesori pieejas Ekziperī starptautiskajā bērnudārzā
Ko Jūs kā Montesori speciāliste varētu teikt par EIS?
Pirmkārt, skolas telpas ir gaišas un pārdomātas — ir redzams, ka viss radīts, ņemot vērā bērnu vajadzības. Gan klasēs, gan ārpus telpām ir vietas gan kustībām, gan arī atpūtai un pārdomām. Turklāt pamanīju, ka Jūsu pedagogi jau ir pazīstami ar Montesori idejām un patiesi vēlas tās integrēt mācību procesā. Domāju, ka atvērtība jaunajam šajā ziņā ir tikpat svarīga kā pareizie didaktiskie materiāli.
Kādu padomu Jūs dotu vecākiem, kuri vēlas mājās pielietot Montesori principus?
Don’t rush. Don’t step in when a child can do something for themselves. If a preschooler can dress, let them practice. That requires us as adults to slow down and make time for them. And don’t interrupt concentration. If a child is absorbed in drawing or building, resist the urge to comment. Wait until they pause—that’s the moment to connect.

At EIS, our mission is not only to support children’s academic growth but also to ensure their well-being and happiness. We integrate internationally recognized methods and evidence-based practices — Montessori among them — to provide a learning environment that fosters independence, curiosity, and resilience.
If you’d like to learn more about EIS and experience our community firsthand, we’d be happy to welcome you for a visit — just get in touch to arrange a time. And of course, keep an eye out for more inspiring conversations with our guest lecturers!
Subscribe to our Newsletter